Πρόγραμμα Μαθημάτων

Στόχοι Προγράμματος

Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) έχει ως αντικείμενο τη διαχείριση των πληροφοριών βιβλιοθηκών, αρχείων και μουσείων με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, αξιοποιώντας τις δυνατότητες  του σύγχρονου ψηφιακού περιβάλλοντος. Το πρόγραμμα μαθημάτων στοχεύει  στην κριτική αντιμετώπιση της πληροφορίας, την ανάπτυξη ερευνητικών και διαχειριστικών δεξιοτήτων στο πληροφοριακό γίγνεσθαι και την αξιοποίηση καλών πρακτικών στον ψηφιακό χώρο των βιβλιοθηκών, αρχείων και μουσείων.

Το πρόγραμμα συγκροτείται από έντεκα συνολικά μαθήματα συν δυο εισαγωγικά σεμινάρια και διαρθρώνεται σε δύο ειδικεύσεις. Κάθε ειδίκευση περιλαμβάνει οκτώ κύρια μαθήματα στη διάρκεια των δύο πρώτων εξαμήνων. Τα τέσσερα μαθήματα του πρώτου εξαμήνου είναι κοινά και για τις δύο ειδικεύσεις. Στο τρίτο εξάμηνο οι φοιτητές εκπονούν τη διπλωματική τους εργασία.

Ειδικεύσεις

Το ΠΜΣ οργανώνεται σε δύο ειδικεύσεις

Α΄ Ειδίκευση

Διαχείριση Υλικού και Συστημάτων Πληροφόρησης ΒΑΜ

Α΄ Ειδίκευση:

Οι απόφοιτοι της Ειδίκευσης Α (Διαχείριση υλικού και Συστημάτων Πληροφόρησης ΒΑΜ), πέρα από τις γνώσεις που θα λάβουν γύρω από το θεωρητικό πλαίσιο των βασικών αρχών διαχείρισης των πληροφοριών, θα είναι σε θέση να διαχειριστούν υλικό αξιοποιώντας το κατάλληλο πληροφοριακό σύστημα και σχεδιάζοντας ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον πληροφόρησης σε παραγωγική λειτουργία. Επίσης θα μπορούν να συνδέουν το περιβάλλον αυτό με άλλα περιβάλλοντα και να σχεδιάζουν και να δημιουργούν νέα πληροφοριακά προϊόντα.  

Β΄ Ειδίκευση

Διαχείριση Δεδομένων σε ΒΑΜ

Β΄ Ειδίκευση:

Οι απόφοιτοι της Ειδίκευσης Β (Διαχείριση Δεδομένων σε ΒΑΜ), αφού εμβαθύνουν  στο θεωρητικό πλαίσιο των βασικών αρχών διαχείρισης των πληροφοριών, θα είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να υλοποιούν μια σειρά από προηγμένες ψηφιακές υπηρεσίες διαχείρισης δεδομένων σε ΒΑΜ και σε άλλους πληροφοριακούς οργανισμούς όπως: τη διαχείριση δεδομένων με τεχνητή νοημοσύνη, την αξιολόγηση της απήχησης της ερευνητικής δραστηριότητας με τη χρήση βιβλιομετρικών δεικτών, τη διατήρηση όλων των μορφών δεδομένων, την οπτικοποίηση της πληροφορίας. 

Το Πρόγραμμα Μαθημάτων του ΠΜΣ

Α' Εξάμηνο

Το μάθημα έχει ως σκοπό να δώσει στους φοιτητές την έννοια της χρήσης και χρησιμότητας της οργάνωσης της γνώσης με την αξιοποίηση των μεθόδων παραγωγής και διαχείρισης μεταδεδομένων. Αξιοποιεί επίσης τις τεχνικές σύνθεσης και ανάπτυξης εξειδικευμένων σχημάτων (προφίλ εφαρμογής) για την εξυπηρέτηση όλων των ιδιαιτεροτήτων των συλλογών. Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί επίσης η αποτίμηση της χρήσης των προτύπων, η αξιοποίηση των διασυνδεδεμένων δεδομένων και η σημασιολογική διαχείριση θεματικών μεταδεδομένων. Μέρος του μαθήματος αποτελεί η “ιστορία των μεταδεδομένων” και η πληροφοριακή τους αξία καθώς και οι μέθοδοι διαχείρισής τους. 

Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να έχουν: 

  • κατανόηση της διαλειτουργικότητας και της αναγκαιότητας της προτυποποίησης της οργάνωσης των συλλογών 
  • κατανόηση του ρόλου της τεκμηρίωσης στην παραγωγή μεταδεδομένων  
  • τεχνικές και τις διαδικασίες παραγωγής και διαχείρισης μεταδεδομένων 
  • γνώση των τεχνικών δημιουργίας εξειδικευμένων εφαρμογών προφίλ για την εξυπηρέτηση μεταδεδομένων συλλογών κάθε είδους πολιτιστικού και επιστημονικού ψηφιακού περιεχομένου 
  • αξιολόγηση της πληροφοριακής αξίας των μεταδεδομένων  

Το μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής έχει ως στόχο την εξοικείωση των φοιτητών με τις βασικές τεχνολογίες και εργαλεία πληροφορικής που απαιτούνται στη κατεύθυνση υλοποίησης (εγκατάσταση – παραμετροποίηση – θέση σε λειτουργία) πληροφοριακών συστημάτων που προορίζονται για οργανισμούς όπως Βιβλιοθήκες, Αρχεία και Μουσεία (ΒΑΜ). Προτεραιότητα δίνεται σε εφαρμογές ανοικτού κώδικα που στηρίζονται στο μοντέλο L/WAMP (Linux/Windows Apache MySql Php).  Οι ενότητες του μαθήματος είναι οι εξής: (α) Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές – Υλισμικό (Hardware) – Λειτουργικά Συστήματα – Cloud Computing και Εικονικοποίηση, (β) Λογισμικά Εικονικοποίησης – Χρήση του λογισμικού εικονικοποίησης Virtualbox, (γ) Εφαρμογή εγκατάστασης λειτουργικού συστήματος σε προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή (Debian) – Εισαγωγή στα καθήκοντα ενός διαχείριση συστήματος (system administrator), (δ) Αρχιτεκτονικά μοντέλα εφαρμογών, γλώσσες προγραμματισμού και συστήματα διαχείρισης βάσεων δεδομένων, (ε) Εισαγωγή στη χρήση συστημάτων βάσεων δεδομένων (Μοντέλο δεδομένων, δημιουργία σχεσιακών βάσεων δεδομένων,  διαχείριση βάσεων δεδομένων)  – Χρήση του λογισμικού MariaDB (στ) Γλώσσα SQL – Διαχείριση δεδομένων σε συστήματα διαχείρισης βάσεων δεδομένων – Εργαλεία διαχείρισης σχεσιακών βάσεων δεδομένων, (ζ) Εισαγωγή στα καθήκοντα ενός διαχείριση συστήματος διαχείρισης βάσεων δεδομένων (Database administrator) – Παραδείγματα ανάκτησης δεδομένων με τη χρήση SQL από εφαρμογές πληροφοριακών συστημάτων. Επεξεργασία δεδομένων με τη χρήση εφαρμογών γραφείου, (η) Μελέτη, σχεδιασμός και υλοποίηση εγκατάστασης πληροφοριακών συστημάτων σε ΒΑΜ, (θ) Δημιουργία μιας Ψηφιακής Βιβλιοθήκης (Digital Library) – Μέρος 1ο: Η εγκατάσταση και  Μέρος 2ο: Παραμετροποίηση / Διαχείριση / Παραγωγική λειτουργία.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα: Οι φοιτητές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση να επιλέξουν το κατάλληλο πληροφοριακό σύστημα, ανάλογα με τις απαιτήσεις και τη φύση των δεδομένων που καλούνται να διαχειριστούν, να σχεδιάσουν το τρόπο υλοποίησης (τεχνικές απαιτήσεις, επιλογή τεχνολογιών, εγκατάσταση και παραμετροποίηση) αλλά και να τον εφαρμόσουν (σε πιλοτική φάση) με τεχνολογίες εικονικοποίησης. Επιπλέον, θα λάβουν εισαγωγικές γνώσεις σε ζητήματα που αφορούν τα καθήκοντα ενός διαχειριστή συστήματος και ενός διαχειριστή βάσεων δεδομένων. 

Το Μάθημα «Δίκαιο της Πληροφορίας» στοχεύει στην εκπαίδευση γύρω από τους κανόνες που διέπουν τη διαχείριση πληροφοριών από μία Βιβλιοθήκη, ένα Αρχείο ή ένα Μουσείο (Β.Α.Μ.). Το κύριο ενδιαφέρον του μαθήματος επικεντρώνεται στην παρουσίαση και κατανόηση του δικαίου της πνευματικής ιδιοκτησίας, ως το κατεξοχήν δίκαιο πληροφορίας που διέπει την απόκτηση, πρόσβαση και διάθεση προστατευόμενου υλικού από βιβλιοθήκες, αρχεία και μουσεία, τόσο στο αναλογικό όσο και στο ψηφιακό περιβάλλον.

Το μάθημα εξετάζει τις βασικές αρχές που διέπουν το δικαίωμα στην πρόσβαση στη πληροφορία. Διαμορφώνονται δε οι ακόλουθες ενότητες:

  • Διαφάνεια
  • Η Πληροφοριακή παιδεία ως ανθρώπινο δικαίωμα
  • Ψηφιακές τεχνολογίες και η υποχρέωση του κράτους για πρόσβαση σε αυτές ως μέσο εξάλειψης της φτώχιας: το ψηφιακό χάσμα, το πληροφοριακό κενό και οι δυο όψεις της φτώχιας.
  • Κοινωνικές επιπτώσεις από τη χρήση των τεχνολογιών και θέματα που αφορούν την ελεύθερη διακίνηση πληροφοριών και την προστασία δεδομένων
  • Πνευματικά δικαιώματα στην ψηφιακή εποχή.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα: Μέσω της παρακολούθησης του μαθήματος, ο φοιτητής θα αποκομίσει το βασικό περίγραμμα του δικαίου της πνευματικής ιδιοκτησίας, προσαρμοσμένο στο πεδίο εξειδίκευσης του μεταπτυχιακού προγράμματος και θα είναι σε θέση να εντοπίζει και να αναγνωρίζει τα διακυβεύματα, τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις και τις καλές πρακτικές που σχετίζονται με τη διαχείριση και χρήση προστατευόμενου περιεχομένου από μία βιβλιοθήκη, ένα αρχείο ή ένα μουσείο.

Το μάθημα έχει ως κύριο στόχο την εκπαίδευση των φοιτητών στις ορθές πρακτικές διατήρησης φυσικών και ψηφιακών συλλογών. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται συνοπτικά η ιστορία, οι μέθοδοι κατασκευής, οι ιδιότητες, οι μηχανισμοί φθοράς και οι βέλτιστες πρακτικές διατήρησης των συνηθέστερων υποστρωμάτων και φορέων πληροφορίας (χαρτί, περγαμηνή, φωτογραφία, φιλμ, μαγνητική ταινία, δίσκος, ψηφιακά μέσα). Ειδική ενότητα του μαθήματος είναι αφιερωμένη στη διαχείριση κινδύνων σε πολιτιστικούς οργανισμούς. Εξετάζονται επίσης οι βασικές αρχές της ψηφιακής διατήρησης μέσω της αναφοράς στο μοντέλο πληροφορίας και το λειτουργικό μοντέλο του OAIS, καθώς και οι κύριες στρατηγικές της.

 

Το μάθημα αποτελείται από δύο κύριες ενότητες, οι οποίες συζητούν τα εξής θέματα:

Α Ενότητα: Διατήρηση φυσικών τεκμηρίων: Α1. Αντικείμενα και υλικά. Επισκόπηση ιστορίας, μεθόδων κατασκευής και ιδιοτήτων / Α2. Γήρανση και φθορά. Παράγοντες, τυπολογία και μηχανισμοί της φθοράς / Α3. Αρχές διατήρησης – Συντήρησης. Ορισμοί. Σχέδιο διατήρησης, σχεδιασμός και διαχείριση. Στόχοι, δεοντολογία και ηθική της συντήρησης. Διαχείριση, τεκμηρίωση  και περιορισμοί της συντήρησης / Α4. Το περιβάλλον αρχείων, βιβλιοθηκών και μουσείων. Σχετική υγρασία. Παρακολούθηση και ρύθμιση περιβαλλοντικών παραμέτρων φύλαξης και έκθεσης. Η εξέλιξη στα πρότυπα φύλαξης και διατήρησης. Τα μέτρα ασφάλειας / Α5. Εκτίμηση και διαχείριση κινδύνων

Β Ενότητα: Ψηφιακή διατήρηση: Β1. Το Μοντέλο Αναφοράς OAIS. Μοντέλο Πληροφορίας και Λειτουργικό Μοντέλο / Β2. Στρατηγικές Ψηφιακής Διατήρησης / Β3. PREMIS: Ένα σχήμα μεταδεδομένων διατήρησης / Β4. Τύποι και Μορφότυπα Ψηφιακών Αντικειμένων και τα Χαρακτηριστικά τους. Παράμετροι Ψηφιοποίησης. Αναπαραγωγή βιβλίων και αρχειακού υλικού. Φωτογράφηση, μικροφωτογράφηση, και ψηφιοποίηση. Ασφάλεια δεδομένων, φύλαξη αντιγράφων

 

Μαθησιακά αποτελέσματα:  Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές :

  • Θα μπορούν σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες να συντάξουν και να εφαρμόσουν ένα σχέδιο διατήρησης, το οποίο θα προβλέπει μέτρα για την ασφαλή φύλαξη του υλικού (συνθήκες φύλαξης, μέτρα έκτακτης ανάγκης) και θα τυποποιεί καθημερινές εργασίες που αμέσως ή εμμέσως επηρεάζουν την κατάσταση διατήρησής του (δανεισμό, αναπαραγωγή, διακίνηση, απόσυρση, επιλογή για συντήρηση κλπ).
  • Θα μπορούν να εφαρμόσουν την διαχείριση κινδύνων για τη λήψη αποφάσεων που αφορούν τη διατήρηση και την προστασία της αξίας του οργανισμού και των συλλογών του
  • Θα είναι σε θέση να λαμβάνουν αποφάσεις που επηρεάζουν την κατάσταση του υλικού που να είναι επιστημονικά ορθές και να στηρίζονται στη διεθνή εμπειρία και τα υπάρχοντα πρότυπα.
  • Θα γνωρίζουν τις δυσκολίες, τα προβλήματα και τους κινδύνους που παρουσιάζει η διατήρηση ψηφιακού υλικού, καθώς και τις γενικές αρχές και στρατηγικές που την διέπουν, ώστε σε συνεργασία με επιστήμονες πληροφορικής να μπορούν να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να διαχειρίζονται συστήματα ψηφιακής διατήρησης.

Β' Εξάμηνο

Το μάθημα «Διαχείριση Αρχειακού Υλικού» εστιάζει στα βασικά θέματα που απασχολούν τη διαχείριση αρχειακού υλικού σε σύγχρονους οργανισμούς διατήρησης αρχείων (Εθνικά Αρχεία, Ιστορικά Αρχεία). Ο πρώτος κύριος στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις εργασίες που αναλαμβάνουν οι επαγγελματίες αρχειονόμοι: προσκτήσεις, εκκαθαρίσεις, ταξινομήσεις και περιγραφές, δημιουργία ευρετηρίων. Δεύτερος στόχος είναι η εξοικείωση με την παραγωγή αρχειακών μεταδεδομένων, με την επεξεργασία των δεδομένων του αρχειακού υλικού και τα ψηφιακά εργαλεία για την περιγραφή και ανάδειξη του αρχειακού υλικού. Στο πλαίσιο του μαθήματος θα παρουσιαστούν τα τέσσερα βασικά σχήματα μεταδεδομένων του Διεθνούς Συμβουλίου για τα Αρχεία (ISAD, ISAAR_CPF, ISDF, ISDIAH). Σε αυτά στηρίζονται τα πρότυπα του EAD, EAC, SEPIADES, DACS και το λογισμικό ελεύθερης χρήσης AtoM, με τα οποία θα κληθούν να εξοικειωθούν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές. Τέλος, το μάθημα μέσα από μια πρακτική εφαρμογή που θα κληθούν οι φοιτητές να υλοποιήσουν με την μορφή project, θα τους παρέχει την ευκαιρία να συνδυάσουν την παρουσίαση των σχημάτων μεταδεδομένων με αρχειακό υλικό σε πραγματικές συνθήκες. Έτσι, θα κληθούν στο πλαίσιο μιας εργασίας εξαμήνου να περιγράψουν αρχειακά τεκμήρια και ενότητες (φακέλους, υποφακέλους) και να έρθουν αντιμέτωποι με τα προβλήματα της περιγραφής. Άλλωστε ακόμη και στον κόσμο των ψηφιακών αρχείων, η πλέον προκλητική εργασία παραμένει εκείνη της περιγραφής των αρχειακών δεδομένων.

Το μάθημα αποτελείται από τις εξής θεματικές ενότητες:

1η Ενότητα: Ιστορική αναδρομή της διαχείρισης του αρχειακού υλικού. Αρχειακές θεωρίες (σχηματισμός σειρών, continuum, μεταμοντέρνα αντίληψη).

2η Ενότητα: Εντοπισμός, Αυτοψία και Επιλογή διατήρησης Αρχειακού υλικού.

3η Ενότητα: Σχεδιασμός πολιτικής προσκτήσεων. Παρουσίαση της ελληνικής πραγματικότητας. Προσκτήσεις.

4η Ενότητα: Εκκαθαρίσεις αρχείων. Βασικές αρχές και η πρακτική της δεύτερης εκκαθάρισης.

5η Ενότητα: Ταξινόμηση και Περιγραφή. Θεωρία και οδηγίες εφαρμογής.

6η Ενότητα: Δημιουργία Ευρετηρίων και Βάσεων Δεδομένων για αρχεία. 

7η Ενότητα: Σχήματα Μεταδεδομένων για αρχειακό υλικό με βάση τους διεθνείς οδηγούς του ICA. EAC, EAD, SEPIADES. Ελεύθερο λογισμικό καταχώρησης μεταδεδομένων (AtoM).

8η Ενότητα: Εφαρμογή προτύπων σε πραγματικό αρχειακό υλικό και κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων της εργασίας της περιγραφής.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα γνωρίζουν την αλυσίδα των αρχειακών εργασιών σε περίπτωση που κληθούν να διαχειριστούν αρχειακά σύνολα. Ακόμη θα μπορούν να σχηματίσουν αρχειακά μεταδεδομένα, ώστε να είναι ικανοί να τα καταχωρήσουν σε οποιοδήποτε πρότυπο αρχειακής περιγραφής. Θα εξοικειωθούν με τα πλέον εύχρηστα και δημοφιλή πρότυπα αρχειακής περιγραφής. Τέλος, το μεταπτυχιακό σεμινάριο θα τους δώσει την ευκαιρία να παρακολουθήσουν όλη τη διαδικασία από την εισαγωγή του αρχειακού υλικού ως τη διάθεση του στο κοινό. 

Το μάθημα αποτελείται από δύο κύριες ενότητες, οι οποίες συζητούν τα εξής θέματα:

Α Ενότητα: Διαχείριση συστημάτων βιβλιοθηκών

Εισαγωγή στις βασικές έννοιες αυτοματοποίησης βιβλιοθηκών.

Ορισμοί ψηφιακού περιεχομένου, διάκριση ψηφιοποιημένου και πρωτογενώς ψηφιακού περιεχομένου, διαχείριση αποθετηρίων και βιβλιοθηκονομικών συστημάτων.

Διαφορές ενσωματωμένων συστημάτων βιβλιοθηκών και αποθετηρίων.

Οργάνωση και διαχείριση συλλογών βιβλιακού, αρχειακού και μουσειακού υλικού σε βιβλιοθηκονομικά συστήματα και αποθετήρια.

Σχήματα μεταδεδομένων και έμφαση στο Dublin Core και το MARC21.

Πρότυπα διαλειτουργικότητας με έμφαση στο OAI-PMH και στη χρήση του.

Ροές εργασίας για την επιλογή και διαχείριση συστημάτων βιβλιοθηκών και αποθετηρίων.

Πολιτικές πρόσβασης (ψηφιακών) αποθετηρίων και μοντέλα πολιτικών.

Β Ενότητα: Υλοποίηση συστημάτων βιβλιοθηκών

Δημιουργία και διαχείριση συλλογών σε πραγματικό περιβάλλον αποθετηρίου με τη χρήση του λογισμικού ανοιχτού κώδικα DSpace και Koha.

Τεκμηρίωση των ψηφιακών αντικειμένων με τη χρήση του Dublin Core και του MARC21.

Δημιουργία ροών εργασίας και αυτοαρχειοθέτησης.

Διαχείριση χρηστών και πολιτικών.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα: Το μάθημα εστιάζει στην εκπαίδευση των φοιτητών στη διαχείριση βιβλιοθηκονομικών συστημάτων. Με την ολοκλήρωη του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί:

  • Να μπορούν να υλοποιούν και να διαχειρίζονται συστήματα αυτοματοποίησης βιβλιοθηκών χρησιμοποιώντας λογισμικό ανοιχτού κώδικα. Δηλαδή, να μπορούν να διαχειρίζονται βιβλιογραφικές και ψηφιακές συλλογές βιβλιοθηκών, αρχείων και μουσείων, με διάφορους τύπους περιεχομένου, όπως, κείμενο, εικόνα, ήχος, βίντεο, πολυμέσα κλπ.
  • Να είναι σε θέση να διαχειριστούν μεταδεδομένα βιβλιοθηκονομικών συστημάτων, να υλοποιούν διαφορετικές φόρμες μεταδεδομένων ανάλογα με το υλικό, να υλοποιούν και να διαχειρίζονται ροές εργασίας και αυτοαρχειοθέτησης σε αποθετήρια.
  • Να γνωρίζουν, να υλοποιούν και να διαχειρίζονται χρήστες και πολιτικές αποθετηρίων. Δηλαδή, να ορίζουν χρήστες με διαφορετικά δικαιώματα και να υλοποιούν τις διαφορετικές πολιτικές πρόσβασης ανάλογα με το χρήστη και τα πνευματικά δικαιώματα του περιεχομένου.
  • Να μπορούν να επιλέξουν και να υλοποιήσουν ένα ενσωματωμένο σύστημα βιβλιοθήκης.

Το μάθημα εστιάζει στις κεντρικές έννοιες της διαχείρισης μουσειακών συλλογών. Εξετάζει με πολύπλευρο τρόπο θέματα διαχείρισης και ειδικότερα α) συλλεκτική πολιτική  (πρόσκτηση – εκχώρηση – εκποίηση) για την εύρυθμη λειτουργία ενός μουσείου β)  διαδικασιών νοηματοδότησης και ένταξης των τεκμηρίων στη συλλογή γ) ανάδειξης μιας πολιτικής τεκμηρίωσης ως αναπόσπαστο κομμάτι της συνολικής πολιτικής διαχείρισης συλλογών και τη σημασία των προτύπων και δ) ενιαίας διαχείρισης συλλογών των πληροφορικών οργανισμών (μουσείων, αρχείων, βιβλιοθηκών).

Το μάθημα οργανώνεται στις εξής ενότητες:

Ενότητα 1: Εισαγωγή στη διαχείριση μουσειακών συλλογών: βασικές έννοιες, λειτουργίες, πολιτική διαχείρισης συλλογών (collections management policy), διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, επαγγελματισμός και κώδικες επαγγελματικής δεοντολογίας (Codes of Professional Ethics) του ICOM και της Αμερικανικής και της Βρετανικής Ένωσης Μουσείων.

Ενότητα 2: Συλλεκτική δραστηριότητα και πολιτική μουσείων: εθνικές και διεθνείς προδιαγραφές που συνδέονται με τη συλλεκτική δραστηριότητα, συνθήκες και κώδικες δεοντολογίας, πολιτική εκποίησης και κινητικότητα μουσειακών συλλογών, σύγχρονα παραδείγματα και προβληματισμοί για τη συλλεκτική δραστηριότητα των μουσείων.

Ενότητα 3: Δανεισμός μουσειακών αντικειμένων: βασικές αρχές, μέθοδοι και υλικά για τη συσκευασία και τη μεταφορά, ελληνικά και διεθνή παραδείγματα, ευρωπαϊκά πρότυπα και πρακτικές στο δανεισμό μουσειακών αντικειμένων.

Ενότητα 4: Ένταξη στη συλλογή και νοηματοδότηση των τεκμηρίων

Ενότητα 5: Πληροφοριακή τεκμηρίωση μουσειακών αντικειμένων: η αξία και η σημασία της, διεθνείς προδιαγραφές και πρότυπα τεκμηρίωσης. Διαχειριστικό περιβάλλον των διαδικασιών τεκμηρίωσης (λογισμικό, πρότυπα, κανόνες, βέλτιστες πρακτικές). Πολιτική τεκμηρίωσης. Πρότυπα μεταδεδομένων (CIDOC-CRM, VRA, Dublin Core). Πρότυπα συγκομιδής μεταδεδομένων (LΙDO, OAI-PMH). H διαδικασία τεκμηρίωσης (βήμα-βήμα). Διαχείριση θεματολογίας.

Ενότητα 6: Τεκμηρίωση με τη χρήση προτύπων, σύνδεση των μουσειακών συλλογών με το ευρύτερο πληροφοριακό πλαίσιο.

Ενότητα 7: Προσαρμογές προτύπων, ανάπτυξη σχημάτων μεταδεδομένων. Θέματα διαχείρισης περιεχομένου, όπως για παράδειγμα μέσα από τη χρήση εννοιολογικών μοντέλων.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει:

  • Γνώση της ορολογίας και των βασικών πτυχών της σύνθετης αυτής διεπιστημονικής περιοχής, καθώς και βασικών θεωριών διαχείρισης πολιτιστικού αποθέματος.
  • Κατανόηση των αρχών διαχείρισης των μουσειακών συλλογών και των πολιτικών που τις διέπουν.
  • Ικανότητα ανάλυσης των διαφορετικών όψεων τόσο των τεκμηρίων όσο και των συλλογών και αντίληψη της σύνθετης παρουσίασής τους μέσα από τη διαδικασία της νοηματοδότησης 

Ικανότητα αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας της περιγραφής των μουσειακών τεκμηρίων και των αποτελεσμάτων της διαχείρισης των μουσειακών συλλογών για την εκπλήρωση του ρόλου του μουσείου

Κύριος στόχος του μαθήματος είναι η εμβάθυνση των φοιτητών στις μεθοδολογίες και τεχνολογίες διαχείρισης δεδομένων και δεδομένων μεγάλης κλίμακας ή μεγάλων δεδομένων (big data).

Ενότητες

Το μάθημα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες:

1.Βασικές έννοιες: Εισαγωγή στην έννοια των δεδομένων, σχέση δεδομένων και πληροφορίας, αναπαράσταση δεδομένων, τύποι δεδομένων, οργάνωση δεδομένων σε δομές, φυσικό και το λογικό επίπεδο χειρισμού των δεδομένων, αναπαράσταση πληροφορίας και γνώσης, μετα-δεδομένα, από την πληροφορία στη γνώση.

2.Θέματα διαχείρισης δεδομένων: Βασικές έννοιες Κατανεμημένης διαχείρισης δεδομένων, Βασικές έννοιες Παράλληλης διαχείρισης δεδομένων, διαχείριση δεδομένων στο υπολογιστικό νέφος.

3.Επιλογή-Προεπεξεργασία δεδομένων: Επιλογή δεδομένων, καθάρισμα, διαχείριση τιμών που λείπουν, ολοκλήρωση δεδομένων, σημασιολογική ετερογένεια, πολυδιάστατα δεδομένα, οπτικοποίηση δεδομένων για λήψη αποφάσεων, μοντελοποίηση & αξιολόγηση.

4.Εξόρυξη δεδομένων (Data Mining): Βασικές τεχνικές μηχανικής μάθησης (ταξινόμηση, παλινδρόμηση, συσταδοποίηση), βασικές τεχνικές εξόρυξης δεδομένων και η εφαρμογή τους στην επιχειρησιακή νοημοσύνη, μοντελοποίηση επιχειρησιακών διαδικασιών, τεχνικές εξαγωγής πληροφορίας από διαφορετικές πηγές δεδομένων (κείμενο, Παγκόσμιο Ιστό, κοινωνικά δίκτυα, κλπ). RapidMiner: περιβάλλον/λογισμικό ΔΔ.

5.Εξόρυξη κειμένου (Text Mining): Διαχείριση αδόμητων δεδομένων, προκλήσεις σχετικές με διαχείριση κειμένου, ευρετηρίαση κειμένου και αναζήτηση, στάθμιση όρων, το μοντέλο διανυσματικού χώρου. WEKA: περιβάλλον/λογισμικό ΔΔ.

6.Θέματα ασφάλειας δεδομένων και ιδιωτικότητας: Εξουσιοδοτήσεις, έλεγχοι πρόσβασης, πολιτικές και μηχανισμοί εξουσιοδοτήσεων, έλεγχοι προσβάσεων με βάση τους ρόλους των χρηστών (μοντέλο RBAC), το πρόβλημα δημοσιοποίησης ανώνυμων δεδομένων, μηχανισμοί διασφάλισης ιδιωτικότητας.

7.Δεδομένα Μεγάλης Κλίμακας: Βασικές έννοιες, εφαρμογές, περιπτώσεις χρήσης, ορισμοί, 6Vs -Volume, Variety, Velocity, Veracity, Validity and Volatility, κύκλος ζωής ανάλυσης δεδομένων μεγάλης κλίμακας, συλλογή δεδομένων και καταγραφή, εξαγωγή πληροφοριών και καθαρισμός δεδομένων, ολοκλήρωση και αναπαράσταση, μοντελοποίηση δεδομένων και ανάλυση, ερμηνεία, προκλήσεις που σχετίζονται με δεδομένα μεγάλης κλίμακας , μαζική επεξεργασία δεδομένων μεγάλης κλίμακας, εργαλεία για ανάλυση δεδομένων μεγάλης κλίμακας, MapReduce, Hadoop και οικοσύστημα.

8.Αναλυτική κοινωνικών μέσων (Social media analytics): Παρακολούθηση κοινωνικών μέσων, συλλογή δεδομένων από κοινωνικά δίκτυα, κατανόηση κοινωνικών δεδομένων, ανάλυση κοινωνικών δεδομένων, η αξία των κοινωνικών δεδομένων για τη σύγχρονη επιχείρηση, επιχειρηματική ευφυΐα και κοινωνικά μέσα.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί:

  • Να μπορούν σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες να συντάξουν και να επιβλέπουν αποτελεσματικά ένα σχέδιο διαχείρισης δεδομένων και των αντίστοιχων υπηρεσιών σε συστήματα στα οποία περιλαμβάνονται δομημένα, ημι-δομημένα και αδόμητα δεδομένα. Να γνωρίζουν τις δυσκολίες, τα προβλήματα και τους κινδύνους που παρουσιάζει η διαχείριση δεδομένων, καθώς και τις γενικές αρχές και στρατηγικές που την διέπουν. Να αποκτήσουν βασικές γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα ανάλυσης δεδομένων και εξαγωγής χρήσιμης πληροφορίας σε επίπεδο επιχειρησιακής νοημοσύνης.
  • Να είναι σε θέση να λαμβάνουν αποφάσεις που συμβάλλουν στην ορθή διαχείριση των δεδομένων στον επαγγελματικό χώρο που θα εργαστούν υιοθετώντας επιστημονικές μεθόδους σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία και τα υπάρχοντα πρότυπα.
  • Να μπορούν σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες να συμβάλλουν στην αποδοτική διαχείριση και ανάλυση δεδομένων μεγάλης κλίμακας. Να αποκτήσουν σημαντικές τεχνικές δεξιότητες στην ανάλυση διαφόρων τύπων δεδομένων συμπεριλαμβανομένου του κειμένου, δεδομένων από τον παγκόσμιο ιστό και τα κοινωνικά δίκτυα.

Περιεχόμενο: Το μάθημα αποτελείται από δυο διακριτά μέρη – ενότητες. Η πρώτη ενότητα επικεντρώνει στην οπτικοποίηση των δεδομένων μέσα από μια σειρά θεμάτων όπως τα μοντέλα δεδομένων, τα πολυμεταβλητά δεδομένα, τα δίκτυα κ.λπ. Η δεύτερη ενότητα επικεντρώνει στην αξιοποίηση των επιστημονικών δεδομένων για την αξιολόγηση της ερευνητικής δραστηριότητα με εργαλεία όπως η βιβλιομετρία (bibliometrics) και επιστημομετρία (scientometrics). Το μάθημα περιλαμβάνει τα εξής θέματα ανά ενότητα:

Ενότητα Οπτικοποίηση Δεδομένων

  • Η αξία της οπτικοποίησης. Μοντέλα δεδομένων και απεικονίσεων. Σχεδιασμός της οπτικοποίησης. Διερευνητική ανάλυση των δεδομένων. Πολυμεταβλητά δεδομένα. Γραφική αντίληψη.
  • Λογισμικό οπτικοποίησης. Διάδραση. Ζωντανή οπτικοποίηση (annimation). Το χρώμα. Δίκτυα. Χρησιμοποιώντας αποτελεσματικά το χώρο.
  • Συζήτηση για σχεδιασμούς. Σχεδιασμός οπτικοποίησης για μεγάλα σύνολα δεδομένων. Απεικόνιση και χαρτογραφία.
  • Οπτικοποίηση κειμένου. Ανασκόπηση της οπτικοποίησης.

Ενότητα Επιστημονικά δεδομένα

  • Επιστημονικά και Ερευνητικά Δεδομένα – Αξιολόγηση Ερευνητικού Έργου – Εισαγωγή στη Βιβλιομετρία και Επιστημομετρία – Πηγές βιβλιομετρικών δεδομένων (Scopus – WoS – GS – PubMed – OpenAire) – Βασικοί βιβλιομετρικοί δείκτες – Ανάλυση αναφορών (citation analysis).
  • Κλασικοί βιβλιομετρικοί δείκτες (Κανονικοποίημενοι δείκτες αναφορών, δείκτες περιοδικών εκδόσεων) – Εφαρμογές με τη χρήση R και jupyter notebooks
  • Ανάλυση βιβλιογραφικών δικτύων / δικτύων αναφορών – Εργαλεία ανάλυσης βιβλιογραφικών δικτύων – Προχωρημένες μετρικές (κεντρικότητα – centrality, συνεκτικότητα – connectedness, συσταδοποίηση – clustering). Εφαρμογές
  • Προχωρημένοι βιβλιομετρικοί δείκτες (π.χ. eigenfactor metrics, altmetrics, δείκτες απήχησης / αποτίμησης, αξιολόγηση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων).

 

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα έχουν προκύψει για τους φοιτητές τα παρακάτω μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Κατανόηση των κύριων αρχών και της θεωρίας που χρησιμοποιείται στην οπτικοποίηση, περιλαμβάνοντας μοντέλα δεδομένων, γραφική αντίληψη και τεχνικές για οπτική αναπαράσταση και αλληλεπίδραση.
  • Έκθεση σε διάφορες εφαρμογές δεδομένων και ανάλυσή τους, περιλαμβάνοντας πολυμεταβλητά δεδομένα, δίκτυα, κείμενα και χαρτογραφία.
  • Να κατανοούν τις βασικές αρχές τις Βιβλιομετρίας και Επιστημομετρίας

Να υπολογίζουν μια σειρά από βιβλιομετρικούς δείκτες με τη χρήση εργαλείων αριθμητικής ανάλυσης και δεδομένων από πηγές βιβλιογραφικών ευρετηρίων (citation indexes)

Το μάθημα χωρίζεται στις ακόλουθες ενότητες:

Ενότητα 1. Γενική εισαγωγή στη διαχείριση της πληροφορίας σε διαφόρους τύπους πληροφοριακών οργανισμών.  Η πληροφορία ως περιγραφή οντοτήτων (πρότυπα μεταδεδομένων)

Ενότητα 2. Δεδομένα (Data) και Πληροφορία (Information): Γενικός Ορισμός της Πληροφορίας (General Definition of Information). Η φύση των δεδομένων (data). Η πληροφορία (information) ως αναπαράσταση δεδομένων. Η επικοινωνία μέσω μετάδοσης δεδομένων (data communication). Η πληροφορία ως μέτρο της απιθανότητας (εντροπία). Παραδείγματα κωδικοποίησης μεταδιδόμενων δεδομένων.

Ενότητα 3. Πληροφορία (Information) και Σημασία (Semantics): Το σημασιολογικό μέρος (semantic content) της πληροφορίας. Η σημασία ως νόημα (sense) και αναφορά (reference) κατά Frege. Από τη σημασία (meaning) στην αλήθεια (truth): Η έννοια (concept) ως δίτιμη συνάρτηση αληθείας κατά Frege. Αναπαράσταση των κατηγορικών προτάσεων ως συναρτήσεων.  Προτασιακός Λογισμός (Propositional calculus. Λογική συνέπεια και απόδειξη. Η Αρχή της Απόφασης.

Ενότητα 4. Τυποποίηση και αναπαράσταση του γραπτού λόγου στο πλαίσιο του Κατηγορικού Λογισμού (Predicate Calculus). Γλώσσα και Κόσμος αναφοράς (σημαίνον και σημαινόμενο). Τέσσερις τύποι κατηγορικών προτάσεων στην Αριστοτελική Λογική. Εκτεταμένη εξάσκηση στην απόδειξη προτάσεων απλής μορφής αλλά και προτάσεων ρηματικών σχέσεων. Τυπική παρουσίαση και απόδειξη φιλοσοφικών συλλογισμών μέσω της Αρχής της Απόφασης.

Ενότητα 5. Προγραμματισμός Κατηγορικής Λογικής σε περιβάλλον Prolog: Σχέσεις (relations) υπό τη μορφή γεγονότων (facts) και κανόνων (rules). Λογικά συμπεράσματα υπό τη μορφή ερωτημάτων (queries).

Ενότητα 6. Αναπαράσταση γνώσης με εννοιακούς χάρτες (topic maps) και οντολογίες (ontologies). Περιβάλλον ανοικτού κώδικα OWL Protégé εφοδιασμένo με Λογική πρώτης τάξης (first-ordr-Logic), όπου δίνεται η δυνατότητα  επιβολής περιορισμών σε κλάσεις, αυτόματη εξαγωγή ιεραρχίας και σύνταξη σημασιολογικών ερωτημάτων.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα έχουν  εκπαιδευτεί οι φοιτητές στην αναπαράσταση, διαχείριση και οργάνωση του σημασιολογικού μέρους της πληροφορίας. Πιο συγκεκριμένα θα έχουν επιτευχθεί για τους φοιτητές τα παρακάτω μαθησιακά αποτελέσματα:

 Να κατανοήσουν ποσοτικά την πληροφορία μιας σειράς δεδομένων ως μέτρο του βαθμού μη προβλεψιμότητας

Να αντιληφθούν την διαφορά της πληροφορίας ως συλλογής δεδομένων από την πληροφορία ως φορέα νοήματος

  • Να κατανοήσουν και να εξασκηθούν στην αναπαράσταση πληροφοριών σε περιβάλλον Προτασιακού Λογισμού και Κατηγορικού Λογισμού
  • Να αποκτήσουν μια πρώτη επαφή με συστήματα λογισμικού αυτόματης συλλογιστικής, που αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ)
  • Να κατανοήσουν τις θεωρίες λογικής θεμελίωσης του νοήματος και τα όρια αυτών των θεωριών
  • Να εξασκηθούν στην οργάνωση του σημασιολογικού περιεχομένου σε περιβάλλον (έννοιες ως κλάσεις) οντολογίας και τη διαδικασία παραγωγής ιεραρχίας μετά από την επιβολή μιας σειράς περιορισμών.

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στις βασικές αρχές και τεχνικές της έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάζονται οι βασικές πτυχές της ερευνητικής διαδικασίας: προσδιορισμός προβλήματος και επιλογή ερευνητικής μεθόδου, ερευνητικός σχεδιασμός, κατασκευή εργαλείων συλλογής δεδομένων, ανάλυση πρωτογενών ποσοτικών δεδομένων, συγγραφή ερευνητικής έκθεσης και παρουσίαση.

Το μάθημα χωρίζεται στις ακόλουθες ενότητες:

Ενότητα 1. Εισαγωγή στην επιστημονική έρευνα: Βασικές έννοιες και αρχές. Ηθική και δεοντολογία στην έρευνα.

Ενότητα 2. Ποσοτικές μέθοδοι έρευνας: Σχεδιασμός και μεθοδολογία. Εργαλεία συλλογής δεδομένων. Ανάλυση και ερμηνεία ευρημάτων. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα ποσοτικών μεθόδων.

Ενότητα 3. Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας: Σχεδιασμός και μεθοδολογία. Εργαλεία συλλογής δεδομένων. Ανάλυση και ερμηνεία ευρημάτων. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα ποιοτικών μεθόδων.

Ενότητα 4. Μεικτές μέθοδοι έρευνας: Σχεδιασμός και μεθοδολογία. Εργαλεία συλλογής δεδομένων. Ανάλυση και ερμηνεία ευρημάτων. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα μεικτών μεθόδων.

Ενότητα 5. Εισαγωγή στις βασικές έννοιες και είδη στατιστικής ανάλυσης. Στατιστική ανάλυση ποσοτικών δεδομένων στην πράξη με το λογισμικό Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) της IBM.

Ενότητα 6. Συγγραφή και παρουσίαση της ερευνητικής εργασίας.

Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα έχουν προκύψει για τους φοιτητές τα παρακάτω μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Γνώση της ορολογίας και των βασικών πτυχών της ερευνητικής διαδικασίας: προσδιορισμός προβλήματος, ερευνητικός σχεδιασμός, κατασκευή εργαλείων συλλογής δεδομένων, ανάλυση πρωτογενών ποσοτικών δεδομένων, συγγραφή ερευνητικής έκθεσης και παρουσίαση.
  • Κατανόηση των αρχών της ηθικής και της δεοντολογίας της έρευνας. Κατανόηση των βασικών αρχών στατιστικής Εφαρμογή των βασικών στοιχείων περιγραφικής στατιστικής.
  • Ανάλυση: Οι φοιτητές θα αποκτήσουν την ικανότητα να αναλύουν τις διαφορετικές ερευνητικές προσεγγίσεις (ποιοτικές, ποσοτικές και μεικτές), καθώς και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα κάθε προσέγγισης. Επίσης να αναλύουν κριτικά τη διαθέσιμη βιβλιογραφία. Σύνθεση: Οι φοιτητές θα αποκτήσουν την ικανότητα εκπόνησης βιβλιογραφικής έρευνας, διατύπωσης ερευνητικών ερωτημάτων και επιλογής της καταλληλότερης μεθοδολογικής προσέγγισης για την απάντησή τους. Παράλληλα, θα έχουν αποκτήσει 26 την ικανότητα να επιλέγουν και να εφαρμόζουν την κατάλληλη μέθοδο ανάλυσης πρωτογενών ποσοτικών δεδομένων.

Αξιολόγηση: Οι φοιτητές θα αποκτήσουν την ικανότητα αξιολόγησης των ερευνητικών τους αποτελεσμάτων, καθώς και τη σύνταξη και την παρουσίαση μίας ολοκληρωμένης ερευνητικής εργασίας.

Γ' Εξάμηνο

Η εκπόνηση διπλωματικής εργασίας είναι υποχρεωτική και πρέπει να είναι πρωτότυπη, επιβλέπεται δε από τριμελή επιτροπή. Σκοπός της είναι να αποδείξει τις ερευνητικές και μεθοδολογικές ικανότητες του φοιτητή/τριας καθώς και την εξοικείωσή του/της με το γνωστικό αντικείμενο στο οποίο αυτή εντάσσεται. Το θέμα της εργασίας προτείνεται από τον φοιτητή, σε συνεννόηση με έναν από τους διδάσκοντες του μεταπτυχιακού προγράμματος, ο οποίος θα είναι ο Επόπτης της εργασίας.

Σεμιναριακά Μαθήματα

Εισαγωγικό σεμινάριο για την φύση και την προσέγγιση της επιστήμης της πληροφόρησης, τη σχέση της με τις παραδοσιακές επιστήμες της βιβλιοθηκονομίας, αρχειονομίας και μουσειολογίας. Τη σχέση της με την επικοινωνία, την πληροφορική και τις νέες τεχνολογίες. Φιλοσοφία και θεωρία της επιστήμης της πληροφόρησης, τη σχέση της με την επιστήμη των δεδομένων (data science). Βασικές έννοιες της επιστήμης της πληροφόρησης. Οργανισμοί, τεχνολογίες, μετρικές.

Το σεμινάριο περιλαμβάνει μια σειρά από εξειδικευμένες διαλέξεις και εφαρμογές ακαδημαϊκών δεξιοτήτων και ειδικότερα μαθήματα που αφορούν:

  • Εργαλεία αναζήτησης και διαχείρισης βιβλιογραφικής έρευνας
  • Χρήση του Microsoft Word και του Microsoft PowerPoint
  • Θέματα συγγραφής ακαδημαϊκών εργασιών